Terapie pentru durerea pierderii

Durerea este un raspuns natural atunci cand ne confruntam cu pierderea, indiferent ce pierdem. Putem pierde relatii, persoane dragi, animale sau sa primim noi insine sau cei dragi nou un diagnostic de boala incurabila sau terminala.

Ne putem impaca cu timpul, dar cu certitudine durerea unei pierderi este o stare dificila. Uneori ne simtim mai bine in saptamani sau luni, iar alteori, procesul de doliu se masoara in ani. Indiferent insa de experienta personala a pierderii, este necesar pentru sanatatea noastra, sa permitem procesului sa se desfasoare natural.

In cazul primirii unui diagnostic de boala terminala este important sa ne dam voie sa ne pregatim. Poate avem nevoie sa ne impacam cu cineva, sa ne luam la revedere, sau poate ca ne dorim sa facem ceva ce ne-am dorit mult si am amanat, sau poate vrem sa lasam un testament urmasilor nostri. 

In general vorbind, o persoana ce se confrunta cu pierderea trece prin cinci etape diferite de durere, insa acestea nu apar in mod necesar, in ordinea prezentata, si pot varia in severitate. Ele sunt etape de protejare de o realitatea prea dureroasa in procesul de doliu.

Aceste etape sunt: Negarea, Furia, Negocierea, Depresia, Acceptarea

Negarea

Raspunsul initial la pierdere este de negare a situatiei.

„Nu se poate, nu este real.”,  ne spunem, si refuzam realitatea prezentului. In prima faza, reactia de negare este modul organismului de a se proteja de socul unei stiri prea dureroase si ne ajuta sa facem fata intr-un astfel de context. Apoi, sanatos este sa fim in contact cu realitatea si sa o procesam. Cand capacitatile noastre psihice de autoreglare sunt depasite de situatia cu care ne confruntam, este posibil sa ne mentinem blocati in acesta etapa de negare pentru mai mult timp platind desigur pretul pierderii vitalitatii, a identitatii noastre – cine suntem noi, si chiar a capacitatilor de autoreglare ale organismului. 

Furia

Dupa ce incepem sa realizam pierderea noastra, experimentam nevoia de a ne elibera de cantitatea coplesitoare de emotii pe care le simtim. Emotia intensa este insa deviata ca furie care se impune sa se elibereze si, in aceasta etapa, ne putem regasi furiosi pe cineva sau pe ceva – obiecte, functionari, membri ai familiei. E de ajutor sa putem identifica aceasta etapa din procesul personal de doliu si sa nu cautam vinovati si pretexte pentru a ne varsa furia coplesitoare pe altii pentru ca nu ceilalti sunt vinovati de trairile noastre. 

Negocierea

In suferinta, ne simtim vulnerabili si neajutorati si, ca reactie de a ne proteja de o realitate prea dureroasa, am putea sa incercam sa recastigam controlul asupra situatiei, prin negociere. Am putea sa facem o intelegere cu Dumnezeu sa promitem ce am fi dispusi sa facem in schimb si am vrea sa facem lucrurile altfel, ca totul sa revina la starea initiala:

„Daca as fi facut mai mult, poate ca ea/el ar fi inca aici …”

„Ar fi fost frumos sa merg mai des la ea/el, la spital…”

„Daca as fi fost mai atent/a cand eram mai tanar/a, acest lucru nu s-ar fi intamplat …”

Depresia 

Fiecare isi plange durerea in mod diferit si exista diferite tipuri de depresie asociate cu durerea.

Primul tip de depresie este o reactie practica legata de pierdere. Ne concentram mai mult pe cat de mult ne lipseste acea persoana sau pe cat de mult ne costa totul. Ne facem griji ca in durerea noastra ne-am petrecut mai putin timp cu celelalte persoane care depind de noi, simtim tristete si regret. Ne ajuta clarificarea cu cei din jur. 

Al doilea tip de depresie este mai subtil. Este vorba despre pregatirea noastra tacuta de a ne separa cu adevarat, de a ne lua ramas bun. 

Acceptarea

Aceasta etapa finala nu este o faza de fericire, dar, in schimb, este un moment in care depresia trece si, pur si simplu, „sunt”. Acceptam realitatea situatiei, ne confruntam cu durerea, cu reactiile personale si intelegem ca nu e benefic sa continuam sa evitam si sa controlam lucrurile sau persoanele. Ajungem la un punct de calm in viata si suntem capabili sa ne miscam mai departe, sa ne adaptam la ceea ce ne ofera prezentul.

Din pacate, nu toti cei care sufera, ajung sa accepte. Este posibil sa ramanem blocati in oricare dintre cele 5 etape si sa petrecem restul vietii negand, ori fiind furiosi sau deprimati de pierderea suferita.

Terapie online

Daca percepeti cumva ca sunteti blocati intr-una din aceste etape ori ca va pierdeti vitalitatea, consilierea este una dintre actiunile cele mai utile pe care le puteti face pentru a va ajuta in aceasta perioada dificila. Cu toate ca nimic nu va face sa dispara  durerea, un psihoterapeut va poate ajuta sa faceti fata experientei prin care treceti si cum sa va bucurati de viata, avand aceasta experienta.

In timpul doliului, ati putea gasi intr-adevar dificil sa iesiti din casa pentru a beneficia de consiliere. Terapia online ofera suport si indrumare in perioada in care aveti nevoie mentinand confortul de acasa.

Cu toate ca durerea este o experienta foarte privata, este intotdeauna benefic sa aveti pe cineva cu care sa vorbiti pentru a primi sprijin. Gasirea unui psihoterapeut poate fi o modalitate foarte buna de a avea pe cineva cand sunteti in suferinta si pentru a avea confort atunci cand aveti nevoie de el cel mai mult.

Daca aveti nevoie de ajutor, contactati psihoterapeut Daniela Dumitru, direct la telefon 0722 536 745 sau scriind pe adresa psihodadum@yahoo.com pentru a face o programare.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s